Artikel: Käpphästens utrustning
Käpphästens utrustning kan vara allt möjligt, allt från ett tygstycke som man bundit ihop till en grimma, till ett lyxigt träns med ett glimrande pannband som man köpt. Jag tänkte gå igenom käpphästens vanligaste utrustning, nu kör vi!
Träns
Ett träns använder man ofta när man rider på sin käppis. Käpphästen har tränset på huvudet och ofta har tränset ett bett, som käpphästen har i munnen, men det finns även bettlösa alternativ. Träns finns i alla möjliga former till hästar liksom käpphästar. Det vanligaste tränset är det Engelska tränset, med en nosgrimma som sitter över nosryggen. Tränset består av, en käkrem, sidostycke, nackstycke, pannband, bett, tyglar, och ofta en nosgrimma. Men det finns träns utan nosgrimmor. Du kan tillverka ett träns av det mesta, piprensare, garn, tyg, det kanske finns en tröja som du inte använder som kan bli ett perfekt käppis-träns?
Grimma
En grimma liknar ett träns på många sätt, men käpphästen brukar inte ha det på sig när man rider. Istället brukar man använda grimman till att leda sin käppis. Grimmor kan ha alla möjliga färger, både till hästar och käpphästar, och de kan vara gjorda av många olika material, så som nylon, läder och rep. Du kan både tillverka din egen grimma eller köpa den.
Täcke
Ett täcke kan vara den perfekta lösningen för frusna käpphästar på vintern. Släng bara på ett ordentligt vintertäcke så håller sig din käppis varm. Täcken är enkla att tillverka, det enda man behöver är ett stycke tyg, en ett gummiband. Svep in din käppis i tyget och fäst det med gummibandet vid bogen. Men du kan också köpa käpphästtäcken. Det finns många olika sorters täcken, så som vintertäcken, flugtäcken, regnrocken och svetttäcken.
Grimskaft
Grimskaftet använder man när man leder sin käppis, det är lite som ett koppel som man fäster i grimman. Grimskaft är också enkla att tillverka, det du behöver är lite garn och en karbinhake. Fäst karbinhaken i ett snöre i lagom längd. Klart!
Martingal
Ett martingal är nästan som en sele man fäster på bogen. Ofta går det ett band runt halsen på käppisen, och sedan ett som man fäster i pinnen. Också går det två små snören från ”selens” mitt, som man kan fästa i tyglarna. Vad använder man ett martingal till då? Det är för att käpphästen inte ska slänga med huvudet, inte alla käppisar behöver ett martingal, men för vissa kan det vara bra.
Nu hoppas jag att ni fått reda på det ni undrar om utrustning till käpphästar! Och stort tack till min tålmodiga fotomodell Mr. jumper, som är med på alla bilder!
- Redigerat 2022-06-24 15:39 av Pilspets
- Redigerat 2022-06-24 12:42 av [Goldie2010]
Ni får rätta mig om jag missat något😅
Super!
#1: Kan du skriva om huva?
Men viljen duktig fotomodell du har!
#3 Jag kanske lägger till det☺️
#4: hahah till skillnad från mina svårridna käppisar. Även om Mustangen Concorde är en gentleman så kan han vara som Mulle….
Tjena^^
#6: Samma som Pilspets!
Han är fotomodell just nu.
Bra artikel!
~Bästa Lukas~
Verona=🖤
Huva? Kanske vad en martingal är?
#9: Martingal finns.🙂
Vad är ett grimludd och varför använder man det?
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
#11: Ett sorts ludd som sätts vid mulen .
Luddet är avslappnande o minskar tryck.