Käpphästar i Norden
Första inslaget är från Norge. Kanske lite svårläst men för den som gillar käpphästar kanske det är överkomligt.
Kjepphest har blitt mer populært blant unge
Siri er en av 30 jenter som var på kjeppheststevne forrige helg. Idretten har blitt mer og mer populær blant unge.
Läs mer här:
https://www.nrk.no/vestland/kjepphest-har-blitt-mer-populaert-blant-unge-1.15988210
Man motionerar inte för att bli yngre utan för att bli äldre.
- Redigerat 2022-08-14 14:42 av Pilspets
Förstod lite på första delen men noll på andra
Tjena^^
Hästarna, de finns överallt i nordisk kultur. Från Pippi Långstrumps Lilla Gubben till Odens mytiska, åttabenta Sleipner, från Dalahästen och hästarna i Kalevala till dagens trend — käpphästar.
För två år sen kom Selma Vihunens dokumentär Hobbyhorse Revolution ut.
Den fick världen att förälska sig i de finländska flickorna som på så blodigt allvar rider sina käpphästar.
Läs mer här:
#1: Du får ta lite i taget och absolut inte hela världen om du inte förstår något till en början. 😊
Käpphäst har blivit mer populärt bland unga Siri är en av 30 tjejer som var på modehästkonventet förra helgen. Sporten har blivit mer och mer populär bland unga, 30 tjejer står redo och spända inför evenemanget. Siri Aurora Syvertsen Wollf är en av tjejerna som deltar i konventet. Hon blev intresserad av sporten när hennes kompis kom på besök med sin hobby. Det är en leksak som består av ett hästhuvud med en pinne. – Jag känner tre tjejer som vill bli världsmästare i det. De övar varje dag, säger Wolff. Hon ser fram emot att tävla, men fruktar också lite. Hon har med sig modeflugan Prikken Expert, som är ganska ny.
Det gör det lite extra svårt i tävlingen. – Jag ska egentligen vara chef över honom, men han är ganska ny, så han är lite av en chef över mig, säger hon. Nu försöker hon lära den nya modeflugan att det är hon som bestämmer.För det finns mycket att tänka på när man är på planen. Reglerna för event är ganska lika de man har när man rider häst. Man ska sitta rakt och ha bra svängar. Samtidigt måste du ha rätt hastighet. Deltagarna hoppar över hinder som varierar i höjd från 20 centimeter till över 1 meter. Dessutom betonas stil och elegans i stegen. Förvånad över intresset Marlen Wolff är tränare för hobbyklubben Bergen Nord. Hon är också en av arrangörerna av evenemanget. – Den största förväntningen jag har är att barnen ska ha roligt. Jag vill också att föräldrarna ska se att det här inte bara är en lek. Det är också bra fysisk aktivitet, säger tränaren.Hon hade hoppats att det skulle komma runt 10 barn. Förvåningen var stor när hon såg att över 30 tjejer hade anmält sig. – Jag hoppas att fler föräldrar börjar engagera sig för sina barns räkning när de ser det här, säger Wollf. Blommade i Finland Crazy horse är en historiskt populär leksak, men som till stor del har gått ur modet. För några år sedan fick sporten ny popularitet i Finland. I Norge introducerades sporten under Kingsland Oslo Horse Show 2018.
#4: Översatte till svenska från #0:.
Hoppas jag fick med all text bara!
#5: jättebra
Tjena^^
#6: Tackar!😁