Sommaraktiviteter
Sommaren är här! Nu har du två lediga månader framför dig. Allt är härligt mem det finns ett problem: vad ska man göra? Här har du 37 tips på saker du och/eller dina/din käpphäst kan göra sommarlovet
- Anordna hopptävling: Annordna en hopptävling med dina vänner,din familj eller dina grannar. Skriv en inbjudan och sätt upp i t.ex parken. På internet finns en mall att skriva ut och andvända..
- Skapa en ny käpphäst: locka fram tyget och nålen, bara att sätta igång! På internet och youtube finns det en massa tips.
- Ordna ett ridläger:. bjud in några personer en gång i veckan för att komma och rida. Varva med bad,teori och hoppning.
- Sommarstäda Städa i stallet/boxen. Jag vet att det låter tråkigt men det blir en så skön känsla när det är klart.
- Bada med din käpphäst: På en varm sommardag passar det ju bra att bada. Kom ihåg att bara käpphästens käpp ska vara täckt av vatten,inte huvudet. Bada INTE med en käpphäst med ljud
- Rita av din eller dina käpphästar rita av din/dina käpphästar. Bara att klottra på.
- Skapa en käpphästklubb Har vännerna rest iväg? Är familjen upptagen? Skapa en käpphästklubb! Hämta ett papper och skriv ner lite om klubben och vart den håller till. Du kan även skriva att första gången kommer dem på prov,så kan dem ju se om dem trivs.
- Ha en uteritt: ta med käpphästarna och rid ut i skogen. Om du vill kan du göra en hoppbana i skogen av sly..
- Ha picknik: Plocka ihop en matsäck och ta med käpphästarna. Antingen i skogen eller i din trädgård. längst ner i artikeln/tråden finns tips på vad man kan ta med sig
- Baka: Baka käpphästgodis. på youtube och internet finns en massa recept på lösgodis. Kanske nåt gott åt dig oxå?
- Campa: Campa med dina käpphästar. Antingen bara i trädgården eller så tar du med familjen ut i skogen
12.Skapa ett socialmedia-konto Där kan du visa bilder på käpphästarna eller hur ditt stall ser ut.Obs!!Då menar jag dom som är minst 13 år. Ni andra (inklusive jag hehe)får vänta ett tag. - Börja skriva på en bok eller berättelse Berättelsen/boken kan handla om vad som helst. Om du vill kan den handla om käpphästar. Inga idéer? Längst ner i artikeln (under ”saker man kan ha med sig på picknick” finns det en massa idéer om vad man kan skriva om.
- HemmabioRegnar det ute? Perfekt för hemmabio! Bjud in kompisarna eller familjen på bio, fast hemma. Ordna fint i soffan med filtar och ta fram popcorn och godis.
- Snygga till käpphästarna. Fram med band,blommor o borstar! En kul aktivitet där man gör käppisarna extra fina. Kanske kan du och några kompisar ha en rykttävling?
- Prova på nya grenar Prova lite nya ridsportsgrenar,tex dressyr,körning eller galopp. Du kan alltid prova att montera och löshoppa oxå. Antingen gillar ni det eller inte.
- fotografera det är jättekul! Fota saker i hemmet, motiv ute eller dina husdjur
- lära sig teckna då menar jag inte att lära sig rita ett streck utan bli bättre på det. Sök på youtube efter olika metoder och teckna lite varje dag!
- bli Medarbetare på någon av iFokus sajter om du inte redan är det kan du ju lägga mer tid på att sköta om sajten på långtråkiga sommarkvällar fundera ut en sajt du tycker verkar kul och fråga om du får bli medarbetare
- rensa din telefon du har säkert bilder, videor och appar du inte behöver ta bort allt du inte vill ha så har du plats för nya härliga sommarbilder!
- hitta på och göra roliga utmaningar utmana en kompis eller dig själv t.ex att kunna klara ett visst hinder på ett antal dagar eller veckor. Perfekt motion för käpphästen och dig!
- Göra egen glass Isglass eller gräddglass eller av frukter som man fryser in. Sök på recept online.
- Ha vattenkrig den mest klassiska sommarleken. Kör med vattenslang, pistoler, hinkar, vattenballonger allt ni har!
- skapa en egen sommarskola Äntligen bestämmer du! Du kanske vill byta ut matte och engelska mot lektioner i repklättring och hårflätning eller något annat som du vill om lära dig. På Youtube finns massor av tips.
- skapa ett husdjursmästerskap Har du och dina vänner husdjur? Skapa djurens mästerskap!
Förslag på grenar är: sallads-ätning leta efter godisgömmor slalom, apport och krypa genom tunnel. Såklart kan ju olika husdjur tävla mot varandra t.ex kan ju en hund tävla mot en mus! - Ordna en lyxmåltid till din familj eller dina vänner. duka upp saker som personen/personerna gillar och duka fint med servetter, fina glas och läsk.
27.hitta på ett smeknamn till dig själv gillar du inte ditt namn? Eller vill du bara ha ett kul smeknamn? Fundera ut ett smeknamn du gillar och Få sedan folk runt om dig att börja använda det. - Gör ett akvarium utan fiskar Köp vattenväxter billigt i zoo-butiken. Sök på ”indoor water garden” på Youtube för inspiration och tips.
- Var glasstestare Testa en ny sort varje gång du köper glass. Fota, betygsätt och skriv vad du tyckte på dina sociala medier,eller skicka till en vän.
- Lek mörker-kurragömma. Kurragömma fast den mörka versionen Släck ner allt … Dra för gardiner och släck alla lampor. Sedan kör man som vanligt. Man måste leta försiktigt och långsamt. Lite läskigt men väldigt kul!
- Bygg ett bi-hotell eller en insektsholk titta i en tidning eller sök upp videor på internet hur man gör.
- Plocka bär ge dig ut i skogen och leta efter hallon, blåbär,och smultron och gör paj eller egen sylt.
- Teckna egna serier! hitta på en rolig serie och sätt igång! På youtube finns tips på hur man blir ett serietecknar-proffs!
- gör en somrig spellista Gör en somrig Spotify-lista och dela den med någon du gillar.
- Starta en podd med syskon eller vänner. Den kan handla om allt mellan himmel och jord, ditt största intresse eller så kan ni bara prata om något ni tycker är kul.
- Gör en badutmaning såhär gör ni: bestäm 7 dagar som är sommarens stora badvecka! Då ska man bada varje dag! sju dagar i rad. Dåligt väder? Otur. Under sommarens stora badvecka görs INGA undantag.
- Filma en video filma en minut varje dag ända tills den 1 augusti, klipp sedan ihop allt i något videoprogram t.ex IMOVIE eller Capcut så det blir en hel långfilm!
38.Ha en baklänges dag Sätt på dig pyjamas när du vaknar. Borsta tänderna innan du äter. Ät middag till frukost och lunch till middag. Osv - Bygg en liten trädkoja i en växt hemma, eller ute. Den är alltså inte för dig själv, utan i miniatyr. Man kan använda glasspinnar, snöre, ätpinnar eller pinnar.
- Gå ut i skogen med en kompis eller familjemedlem och Smyg så tyst som möjligt och spana efter djur.
Nu önskar vi alla på käpphästar iFokus en riktig trevlig sommar till alla fantastiska ryttare och käpphästar!
Nu kommer lite tips på vad man kan ha med sig på picknik
- Mackor med valfritt pålägg.
- Frukt. Tex äpple,banan,päron m.m
- Kakor.
- Bullar och/eller bakelser.
- Pannkakor med tillbehör.
här är 9 tips på saker man kan skriva om
- din vardag
- ditt käpphäststall
- dina käpphästar
- en skräckberättelse
- en sak som hänt på riktigt.
Här är påbörjade meningar du kan skriva av och skriva fortsättningen sol du vill ”jag är ute i skogen. Nu är jag precis påväg hemåt. Det ligger något i gräset det är en…….”
“Jag sitter hemma i köket och äter frukost som vanligt. När det plötsligt hörs ett skrik ifrån fönstret”
”Det är kväll jag ligger i min säng och försöker sova. Månens strålar lyser som knivar in genom fönstret jag stelnar till för……”
“Om jag bara fick en käpphäst det är det ända jag vill ha! Men mina föräldrar tycker att jag inte skulle använda den om jag fick en”
Vill du ha ännu mer tips? kika in här
Nu önskar vi på käpphästar iFokus ett riktigt härligt sommarlov!
- Redigerat 2023-06-13 11:41 av Pilspets
- Redigerat 2023-06-01 14:44 av [i_love_iller_2]
Tass
Snart publiceras hela artikeln!
#24: Den är publicerad.😃
tass